Bad Moms 2 – Film Review

Geen November in Film deze keer… Ik had namelijk maar 1 film gekeken in november en dat was Bad Moms 2! Wat vond ik van het vervolg op de eerste film?

A Bad Moms Christmas

De eerste Bad Moms viel me alles mee. De film leek een recipe for disaster. Ik was dan ook verbaasd om te zien dat het eigenlijk een heel erg leuke film was. De film wist op een grappige wijze kritische punten die moeders ervaren aan te kaarten. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn vormen een leuk team. De film was eigenlijk een prima comedy, logisch dus dat er een tweede van gemaakt is.

Bad Moms 2 (in Amerika bekend als A Bad Moms Christmas) legt nu de focus op de Olympische Spelen voor moeders: kerst. Veel problemen die genoemd worden door de personage van Mila Kunis zijn ontzettend herkenbaar. De moeders moeten alles regelen en moeten zorgen voor dé perfecte kerst. Doen ze dit niet, dan is kerst verpest. Voor iedereen. No pressure dus.

Voor alledrie de moeders wordt kerst nog lastiger gemaakt, want hun moeders staan opeens op de stoep. Voor Amy (Mila Kunis) is dat haar strenge en bazige moeder die met niks tevreden is; voor Kiki (Kristen Bell) is dat haar semi-stalkerige en obsessieve moeder die haar dochter niet alleen kan laten; en voor Carla (Kathryn Hahn) is dat een moeder die juist helemaal niet geïnteresseerd is in haar dochter, maar alleen in haar geld.

Waar zijn de mannen?

De film herhaalt veel van het eerste deel. De moeders besluiten zich niks aan te trekken van de spanning en druk van kerst en doen lekker hun eigen ding. De moeders bieden wel een interessante dimensie, maar zorgt er wel een beetje voor dat de film een vrouwelijke versie is van Daddy’s Home 2 (of Daddy’s Home 2 een mannelijke versie van deze film?). Het feit dat er twee films tegelijk uitkomen die eigenlijk over precies hetzelfde gaan, zegt wel genoeg over de originaliteit van het verhaal.

Wat ik dan ook heel erg jammer vond is dat de genoemde problemen rond kerst aan het einde van de film niet zijn opgelost. De moeders doen alsnog al het werk, terwijl de vaders maar bijrollen zijn in het geheel. De relaties tussen de moeders en dochters worden mooi afgesloten, maar de film had wel wat kritischer mogen zijn als het komt op de stereotyperende rolverdeling tijdens kerst. Helemaal omdat de film hier zelf mee begint.

Al met al is het een simpele komedie die regelmatig heel grappig is. Helaas vergeet de film de kritische noten te raken die ze zelf wel benoemen. Laat de mannen ook eens wat werk doen!

Bad Moms 2 (2017) ☆☆