Blade Runner 2049 – Review

De originele Blade Runner heb ik nooit gezien. Om een of andere onverklaarbare reden had ik nooit echt interesse in de film. Toch wilde ik Blade Runner 2049 graag een kans geven. De combinatie van de cast en de regisseur moest veel goeds beloven. En wow! Goed was ie zeker!

Blade Runner 2049 speelt zich 30 jaar later af dan de eerste Blade Runner. We volgen dit keer niet meer Harrison Ford’s personage, maar die van Ryan Gosling. Officer K is een nieuwe Blade Runner en heeft de opdracht gekregen oude modellen replicants (heel erg mensachtige robots) te liquideren. Hij komt echter achter een donker geheim die de hele wereld kan veranderen. Vervolgens komt hij in aanraking met Deckard (Harrison Ford) en leert hij veel over zijn eigen verleden.

De omschrijving is misschien wat wazig, maar de film is heel erg rustig opbouwend en begrijpelijk. Ondanks dat ik de eerste film niet gezien heb had ik nooit het idee dat ik er niks meer van begreep. Dat de film zo rustig is, verraste me. Ik had een hersenloze actiefilm verwacht, maar Blade Runner 2049 is eerder een dramatische sci-fi met actie scenes. De film duurt dan ook bijna drie uur, maar ik heb me geen moment verveeld.

De film was vooral heel erg intrigerend. De wereld van Blade Runner 2049 was zo goed opgebouwd, gedetailleerd en ontwikkeld dat ik echt het gevoel had alsof ik midden in die wereld beland was. Je voelde je als kijker helemaal deel van het verhaal, en dat is toch eigenlijk wel de voornaamste bedoeling van een film. De film was prachtig opgenomen, het acteerwerk was super en de muziek bracht het allemaal perfect samen. Kortom, ik ben echt super enthousiast.

Voorafgaande de film had ik nooit gedacht dat ik zo in de ban zou zijn van Blade Runner 2049. Het is oprecht een van de beste sci-fi films die ik in lange tijd heb gezien. Meestal voelen sci-fi films toch wat onwaarschijnlijk of over de top aan, maar Blade Runner 2049 is een film met een concept die geworteld is in de realiteit. Misschien dat de wereld er in 2049 echt wel zou uit kan zien (al hoop ik van niet). Ik kan iedereen aanraden om de film een kans te geven. En misschien als je niet zo van sci-fi houdt kan ik je toch overhalen met Ryan Gosling 😉

Blade Runner 2049 draait vanaf vandaag in de bioscoop!