Boeken, Entertainment

Book Review – Cravings

Chrissy Teigen is mijn favoriete personen op aarde. Wat is ze mooi, maar bovendien, wat is ze grappig. Ik volg haar met heel veel plezier op Twitter en Snapchat en ze weet me altijd te laten lachen. Ik wilde dan ook dolgraag haar kookboek hebben. Ik zie vaak dingen op Snapchat voorbij komen waar het water me van in de mond loopt. Het boek was al lange tijd uit in het Engels, maar ik besloot te wachten op de vertaling omdat makkelijker is met het bereiden van de recepten. Benieuwd wat ik er van vind?

Titel: Cravings
Auteur: Chrissy Teigen
Gepubliceerd in: 2016

Het boek zelf is prachtig. De foto’s zijn mooi en geven een leuke kijk in het leven van Chrissy en haar man (niemand minder dan John Legend). Bij bijna alle recepten staan foto’s van het eindresultaat, wat ik persoonlijk heel fijn vind. Ik wil namelijk wel een beetje weten wat ik nou eigenlijk ga koken!

Dan de recepten. Er zijn veel verschillende categorieën (waaronder ‘Toastjes met shit’) en dus best wel wat variatie. Het enige wat ontbreekt zijn dingen om de bakken, maar daar stoor ik me niet zo aan. Verder gaat het van ontbijt naar diner naar tussendoortjes en bijgerechten. Er zit voor iedereen wel iets bij en daar hou ik van. Wat ook fijn is aan de recepten is dat ze allemaal niet overdreven gezond zijn waardoor je ze bijna niet kan maken of gewoon niet lekker zijn. Dit is precies zoals ik het ook zou maken! Gewoon gebruiken wat lekker is en niks vervangen door chia zaadjes of weet-ik-het.

Het hoogtepunt van het boek is misschien wel de humor van Chrissy. Wat kan zij grappig schrijven. Ik twijfelde of ik het boek niet toch in het engels wilde puur zodat ik haar schrijfwerk in de originele taal kon lezen. Nu het vertaald is is het nog droger wat het nog grappiger maakt. Een van mijn favorieten is een recept genaamd ‘Groentestoof met tortillareepjes’ met als extra: ‘Hier was John sceptisch over’). Zo maakt ze het boek tegelijkertijd persoonlijk en serieus leuk om te lezen. Een recept voor Mac en cheese wordt bijvoorbeeld ondersteund door een rant over waarom haar mac en cheese beter is dan die van John. Geweldig!

Een klein nadeel is toch wel dat niet alle ingrediënten zijn vertaald naar Nederlandse vervangers. Zo gebruikt Chrissy een bepaalde saus die je hier niet kan krijgen, of een recept met als hoofd ingredient ‘Stove Top Stuffing’: een soort kruidenmengsel die je gebruikt voor kalkoenen. Tja. Die heb ik hier dus niet. Jammer, want ik weet zo ook niet wat ik ter vervanging kan gebruiken en ik neem aan dat de vertaler daar een beetje research naar doet.

Ik zou voordat je het boek aanschaft eerst even er doorheen bladeren om te kijken of de recepten je aanspreken. Ik vind het in ieder geval een heel erg leuk boek en ga ook zeker de volgende kopen!

Cravings kun je op Bol.com kopen voor 24.99