Boeken, Entertainment

Book Review – The Last Days of Night

Titel: The Last Days of Night
Auteur: Graham Moore
Gepubliceerd in: 2016

Het boek The Last Days of Night trok mijn aandacht toen ik een keer wat tijd stond te doden in de Ako op het station. Het was vooral door de aanbeveling van Gillian Flynn (Gone Girl) op de cover die het hem deed (‘Mesmerising, clever, and absolutely crackling’). Toen ik er vervolgens achter kwam dat het over Thomas Edison ging en het zich afspeelde in New York in 1888 (mijn favoriete tijdsperiode!) moest ik het wel meenemen. Helaas was het boek in het Nederlands en laat het nou net zijn dat ik mijn boeken liever Engels lees.

Een maand later kwam ik het boek tegen in een andere boekwinkel, dit keer in het Engels. Ik zou een paar weken later op vakantie gaan naar Japan en had nog een leesboek nodig voor in het vliegtuig. Ik besloot hem meteen mee te nemen.

The Last Days of Night (De laatste donkere dagen) is geschreven door Graham Moore die je misschien kent als scenarioschrijver van de film The Imitation Game, waar hij zelfs een Oscar voor won. Het boek kwam uit in oktober 2016 en is dus nog vrij nieuw.

Het boek vertelt het verhaal over Thomas Edison en zijn rivaal George Westinghouse die verwikkeld raken in een strijd over het patent op de gloeilamp. De rechtzaak is geschreven vanuit het perspectief van de jonge en onervaren advocaat Paul Cravath (die schijnbaar gespeeld gaat worden door Eddie Redmayne in de verfilming, al kan ik daar nou geen bronnen meer van vinden… heb ik dit gedroomd?).

Ik wil natuurlijk niet te veel van het verhaal weggeven. Ondanks dat het allemaal wat saai klinkt, zijn er genoeg plot twists en choquerende momenten om het verhaal spannend te houden. Het leuke aan dit boek is dat elke personage echt heeft bestaan. Het is dus geen nauwkeurige navertelling van de geschiedenis, maar een variant ervan die waar zou kunnen zijn.

De hoofdstukken zijn vaak erg kort waardoor je het boek zo uitleest. Elk hoofdstuk begint met een quote van een innovator, van Steve Jobs tot Thomas Edison zelf. Graham Moore heeft ontzettend veel onderzoek verricht voordat hij is begonnen met schrijven en dat merk je. Ook komt zijn passie voor het verhaal goed over, waardoor je zelf ook helemaal enthousiast raakt.

Het boek is perfect voor liefhebbers van historische drama’s en zelfs als dat niet je ding is kan ik dit boek nog steeds aanraden.

The Last Days of Night is op Bol.com te koop in het Engels voor €14,27 en in het Nederlands voor €19,99.