Film Review – Polytechnique

Tijdens mijn zoektocht naar nieuwe films om te kijken kwam ik Polytechnique tegen. De film is geregisseerd door Denis Villeneuve, de regisseur van een van mijn favoriete film Prisonersdus mijn verwachtingen waren meteen hoog. Buiten dat sprak ook het verhaal me erg aan. De film gaat namelijk over een bloedbad waar ik nog nooit van gehoord had. En dat vind ik erg.

Titel: Polytechnique
Regisseur: Denis Villeneuve
Uitgekomen in: 2009
Hoofdrollen: Maxim Gaudette – Karine Vanasse – Evelyne Brochu

Polytechnique vertelt het verhaal van het École Polytechnique bloedbad in Montreal in 1989 waar een man 14 vrouwen neerschoot. De reden hiervoor was omdat hij een hekel had aan feministen en ze verdienden te sterven. We volgen door de film vier mensen, de schutter zelf, een man en twee jonge vrouwen. Hierdoor krijgen we het van alle kanten te zien wat vooral voor een transparante vertolking van het verhaal leidt.

De film is verfilmt in zwart-wit omdat de regisseur niet wilde dat het bloed zichtbaar was. Desalniettemin is de film heel indrukwekkend en vooral choquerend. Ondanks de afwezigheid van kleur is de film nog steeds heel erg gewelddadig, maar niet op een verkeerde manier. Het laat precies zien hoe het is gebeurd en deinst niet terug voor de werkelijkheid. De regisseur probeert niemand te verheerlijken. De afwezigheid van kleur zorgt er bovendien ook voor dat je als kijker enigszins gedistantieerd bent van wat er gaande is. Je bent een machteloze toeschouwer die alleen maar kan toekijken.

Het acteerwerk is heel erg sterk, net zoals het camerawerk, maar ook de muziek die vrijwel niet aanwezig lijkt te zijn maar toch heel veel toevoegt is goed. De film is erg kort, 1 uur en 17 minuten, maar langer had het ook niet hoeven te zijn. Door het verhaal is het echter geen film je die snel tussendoor kan kijken. Het laat een grote indruk achter.

Ik had nog nooit van dit bloedbad gehoord. Dit vind ik erg. Waarom zijn we dit vergeten? Waarom onthouden we wel het bloedbad bij Columbine High School? Deze film is belangrijk. We moeten dit niet vergeten. Haat gevoelens tegenover feminisme zijn nog steeds erg aanwezig in de hedendaagse samenleving. Dit incident verdient aandacht en deze film laat het misschien wel op de perfecte manier zien, hoe raar het ook klinkt om dat te zeggen.