Film Review – The Lego Batman Movie

The Lego Batman Movie, Donna? Really? Ja! Echt! Ik moet toegeven, toen The Lego Movie uitkwam in 2014 had ik ook even mijn twijfels. Een film over Lego-poppetjes… Wie zit daar op te wachten? En toen kwam de eerste trailer. Ik wist meteen dat ik moest gaan. Een film met een spectaculaire cast die ook nog eens weet heel veel verschillende franchises bij elkaar te brengen? Deze film was op mijn lijf geschreven.

Titel: The Lego Batman Movie
Regisseur: Chris McKay
Uitgekomen in: 2017
Hoofdrollen: Will Arnett – Michael Cera – Rosario Dawson

Het hoogte punt van The Lego Movie was 100% Batman. Toen The Lego Batman Movie aangekondigd werd was ik ontzettend blij en enthousiast. Batman is mijn favoriete superheld en in de vorm van Lego Batman is hij hilarischer dan ooit (niet dat dat heel lastig is, want Batman is in zo ongeveer al zijn films boos en verdrietig). Ik vroeg me wel af of deze film het succes van de eerste film kon overtreffen. Zou de film wel een leuk verhaal hebben, of zou het een simpele manier zijn voor de filmstudio om wat geld binnen te harken met een sequel?

Kort en simpel: de film is geweldig. Het is een betere film dan Batman vs Superman: Dawn of Justice, laat dat meteen duidelijk zijn.

In The Lego Batman Movie speelt de Joker de jaloerse vijand/lover van Batman. Batman wil ook met andere schurken vechten en als wraak organiseert de Joker de grootste aanval op Gotham ooit. Echt alle schurken die je kan verzinnen zijn aanwezig in deze film (spoiler alert: zelfs die van andere films). Ondertussen adopteert Batman ook nog per ongeluk een kind en moet hij zijn identiteit als Bruce Wayne natuurlijk niet verraden.

Het klinkt vrij kinderlijk, dat geef ik toe. Echter is niks minder waar. De grappen zijn zelfs zo geschreven dat ze voornamelijk gericht zijn aan volwassenen. Ook zijn alle referenties naar eerdere Batman films/andere franchises heel erg leuk gedaan. De animatie is ook geweldig. Het lijkt alsof ze de stop-motion techniek hebben gebruikt, maar het is allemaal met een computer gemaakt (Hoe dan?!). Hopelijk wordt deze wel voor een Oscar genomineerd.

Ook kan een Lego film geen Lego film zijn zonder een verschrikkelijk fout maar tegelijkertijd geweldig liedje. Deze werd ingezongen door de onherkenbare Patrick Stump van Fall Out Boy.

Toen ik de film in de bioscoop keek zaten we alleen met volwassenen in de zaal. Dit zal ongetwijfeld bij de Nederlandse versie wel anders zijn, maar laat het kinderlijke uiterlijk van de film je vooral niet afschrikken. Het is lang geleden sinds ik zo gelachen heb bij een film en ik kijk nu alweer uit naar het vervolg die er ongetwijfeld zal komen.

The Lego Movie draait nu in de bioscoop!