King Arthur: Legend of the Sword – Film Review

Ik ben al jaren fan van Charlie Hunnam. Ik ken hem van Sons of Anarchy en kijk met liefde en plezier alle films waar hij in speelt. Dit jaar bracht hij King Arthur: Legend of the Sword uit. De film werd geregisseerd door Guy Ritchie en beloofde een moderne versie van het verhaal te zijn ondanks dat de film zich toch tijdens de middeleeuwen afspeelt. Benieuwd wat ik vond?

Waar gaat de film over?

Om heel eerlijk te zijn, is het verhaal best wel ingewikkeld. De film heeft namelijk heel veel fantasy invloeden, waardoor het ook meteen niet het standaard King Arthur verhaal is. Arthur groeit in deze film op denkend dat hij de zoon van een prostituee is, totdat hij als enige het zwaar uit een steen kan trekken en het blijkt dat hij de zoon van Uther Pendragon. Dat betekent dus ook meteen dat hij de rechtvaardige koning is van Engeland, maar zijn oom die nu de troon bezit wil de troon niet meteen opgeven.

Zoals ik al zei, is het verhaal lastig uit te leggen en tevens ook om te volgen omdat er best wel veel dingen tegelijk gebeuren. Regisseur Guy Ritchie staat bekend om zijn eigen unieke manier van vertellen en dit komt ook op bepaalde plekken terug in de film. Deze scenes zijn dan ook mijn favoriete scenes.

De film heeft een goede cast: Charlie Hunnam, Eric Bana en Jude Law. Ik vond echter Jude Law niet zo heel erg sterk in zijn rol. Misschien komt het omdat hij vaker dit soort personages speelt en het een beetje saai begint te worden. Ik vond Charlie Hunnam wel heel goed. Hij kan erg goed een semi-arrogante vechter spelen. Ik herken heel veel van zijn personage in Sons of Anarchy in deze film.

Maar wat vond ik?

Tja. Wat vond ik nou. Aan de ene kant wil ik deze film leuk vinden. Ik vind Guy Ritchie leuk en ik vind Charlie Hunnam leuk. Het idee van deze film klinkt ook erg goed, maar helaas is de uitvoering gewoon niet wat ik gehoopt had. De actiescenes waren mooi en zelfs uniek gefilmd en ook de “Guy Ritchie-stukjes” vond ik de hoogtepunten. Helaas waren deze stukjes vrij schaars, waardoor de film raar aanvoelde. Was het nou een comedy? Een historische drama? Een fantasy? Ik weet het niet zo goed.

Is King Arthur: Legend of the Sword heel vernieuwend? Nee. Ook vraag ik me af of er überhaupt nog vraag is naar weer een King Arthur film. Guy Ritchie zou een hoop vervolgen gepland hebben, maar ik betwijfel of deze nog doorgaan. Omdat het verhaal zo onnodig ingewikkeld was, kan ik deze film ook geen hersenloze actiefilm noemen, want je moet wel degelijk opletten. Helaas vond ik hem dus erg tegenvallen en kan ik de film niet hoger geven dan een 4.

Ben je toch benieuwd? Dan is de film is sinds vandaag uit op DVD en on demand via je televisie.