Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge – Film Review

Het is alweer zes jaar geleden sinds de laatste Pirates of the Caribbean uit is gekomen. Captain Jack Sparrow is weer terug met een nieuw avontuur in de film Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. Maar is de vijfde film eigenlijk de moeite wel waard?

Over de film

Salazar’s Revenge vertelt het verhaal van Captain Salazar, een geest piraat (ja serieus) die wraak wil nemen op Jack die hem jaren terug in de val had gelokt. Tegelijkertijd volgen we ook Henry Turner (de zoon van Will en Elizabeth) en een astronoom Carina Smyth, die besluiten samen op zoek te gaan naar de Trident van Poseidon voor persoonlijke redenen. Het belooft weer een heel avontuur te worden!

Wat leuk is aan de film is dat het de oude cast weer samenbrengt. Eindelijk is Will Turner terug en ook Elizabeth Swann krijgen we kort te zien. Ook Barbossa en Gibbs zijn weer van de partij. Echter lijkt Jack een ander persoon geworden te zijn en dit is ook meteen een kritiek puntje van de film. Zijn personage is gereduceerd tot niks minder dan een parodie van zijn oorspronkelijke personage. En dat is saai. Henry Turner komt een beetje neer op een jongere versie van Will Turner en de crew van Jack zijn allemaal te beschrijven als heel erg dom. De enige twee personages die de film enigszins de moeite waard maken zijn Carina Smyth en Captain Salazar.

Wat vond ik?

Ik denk dat het misschien al wel duidelijk was, maar ik vond de film echt drie keer niks. Was dit een gigantische grap? Heb ik een stuk gemist? Het verhaal gaat werkelijk nergens over. De scene waarin Jack weer geïntroduceerd wordt kun je volledig uit de film halen en het verhaal zou niet veranderen. Het gaat echt van hot naar her en de film is gewoon niet logisch. Mensen verdwijnen en zijn een moment later weer precies op de goede plek. En er gebeurt gewoon niet heel veel. Toen de film op de helft was vroegen we ons allemaal af: waar hebben we nu eigenlijk naar gekeken.

De film zit vol humor, maar in tegenstelling tot eerdere films uit de serie zijn de grappen 9 van de 10 keer zo ontzettend flauw. Het is heel kinderlijk en ergens lijkt de film totaal niet gericht te zijn aan hetzelfde publiek als de eerste film. Op gegeven moment roept een van Jack’s crewleden heel hard: “Spaghettiwolf!”. Uh, wat? Zoals eerder gezegd snap ik ook niet helemaal wat er met Jack gebeurd is (en zijn haar, waarom is hij opeens zo blond?!). In de eerste film was hij excentriek, maar hij was niet achterlijk. In deze film is hij constant dronken en zegt rare en domme dingen. Het enige wat hij lijkt te kunnen is struikelen, vallen en op miraculeuze wijze keer op keer maar blijven leven.

Ondanks dat ik een fan ben van de eerdere film, sloeg Salazar’s Revenge voor mij de plank helemaal mis. De film krijgt van mij helaas een 4.

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge draait nu in de bioscoop.