Entertainment, TV

The Punisher – TV Review

Tijdens het twee seizoen van Daredevil stal Frank Castle, beter bekend als The Punisher, de show. Mensen waren razend enthousiast over zijn personage en dat betekende dat The Punisher zijn eigen tv serie heeft gekregen. Ik keek er erg naar uit en laat vandaag weten wat ik er van vond.

The Punisher

The Punisher had zijn debuut in seizoen twee van Daredevil. Dit is eigenlijk een beetje onhandig, want dat betekent dus dat je eigenlijk eerst dat seizoen moet kijken (en dan ook seizoen een) om The Punisher zelf te kunnen begrijpen. Het is dan ook erg onhandig dat alle Marvel series door elkaar lopen, helemaal als je geen tijd/zin hebt om ze allemaal te kijken. The Punisher is de alias van Frank Castle, een ex-soldaat. Zijn familie is vermoord en Castle doet er alles (en dan ook werkelijk alles) aan om de verantwoordelijken te vermoorden. Hierdoor raakt hij verstrikt in een samenzwering waar hij als soldaat bij betrokken bleek te zijn.

Waar de Marvel films redelijk luchtig en kleurrijk zijn, is The Punisher het tegenovergestelde. De serie is heftig. Er komt veel bloed aan de pas en je staat dan ook voor een verassing als je een soort Iron Man-achtige film verwacht. Frank Castle heeft dan ook geen superkrachten. Hij wordt gedreven door wraak en doet er alles aan om zeker te zijn dat de criminele onderwereld zal boeten voor de dood van zijn familie.

Geen hersenloze actie

De serie doet mij vooral heel veel denken aan de actie-series van vroeger zoals 24. Er zijn veel bloederige gevechtscenes, maar de personages zelf zijn goed geschreven en ontwikkeld. De band die Frank opbouwt met de hacker Micro is leuk om te volgen. De serie benadrukt ook hoe zwaar PTSD voor soldaten kan zijn en dat het vaak negatieve gevolgen kan hebben voor de soldaten zelf en hun naasten. Het is absoluut geen hersenloze actie puur “omdat het kan”.

Er zijn wel een aantal ongeloofwaardige momenten in de serie. Zo vermoordt Frank wel héél veel mensen zonder gevolgen. Zelf wordt hij haast elke aflevering wel neergeschoten/gestoken/geslagen en vijf minuten later loopt hij bijna weer vrolijk door. Dit is jammer, want hij zou geen superheld moeten zijn. Een serie wordt juist spannend als iedereen op elk moment zou kunnen sterven.

Het acteerwerk in de serie is super. Jon Bernthal is een van de meest ondergewaardeerde acteurs op dit moment. Daarnaast heeft Ben Barnes ook een leuke rol en komt Karen Page, gespeeld door Deborah Ann Woll, regelmatig langs. Er waren een aantal critici die vonden dat de serie te lang duurde, maar dat idee had ik niet. Met 13 afleveringen vond ik het een prima lengte en je vliegt ook door het seizoen heen. The Punisher is absoluut een aanrader. Misschien wel handig om toch eerst Daredevil te kijken, want ook dat is een serie die de moeite waard is.

☆☆☆☆
The Punisher is nu te zien op Netflix