Wonder Woman – Film Review

Na al die jaren van superhelden films met een mannelijke hoofdrol is er eindelijk eentje met een vrouw in de hoofdrol. En niet zo maar een vrouw, ze is niemand minder dan Wonder Woman. Ik keek al een jaar uit na deze film en kon niet wachten om hem te zien. Helaas vielen de andere films van DC zoals Suicide Squad nogal tegen, dus wat vond ik van deze?

Over de film

Wonder Woman vertelt het verhaal van Diana, een prinses die opgroeit op het Amazonische eiland Themyscira waar alleen vrouwen wonen. Ze bezit over erg veel kracht en wordt getraind tot een van de beste strijders van het eiland. Ze bereiden zich namelijk al jaren voor op een terugkeer van Ares, de god van de oorlog. Op een dag stort er een vliegtuig neer in de zee. Diana red een man uit het wrakstuk, die per ongeluk het eiland lijkt te hebben gevonden. Hij vertelt haar over de grote oorlog (WWI) en Diana besluit samen met hem terug te keren om de wereld te redden.

De film is geregisseerd door Patty Jenkins, die bewijst dat vrouwen net zo goed actiefilms kunnen regisseren. Gal Gadot speelt Wonder Woman en doet dit echt prachtig. De combinatie van onschuldigheid en sterke strijder vertolkt ze perfect. Chris Pine neemt de rol van Steve Trevor op zich en ook Robin Wright, David Thewlis en zelfs onze eigen Doutzen Kroes zijn te zien in de film. Een sterke cast dus, op David Thewlis na. Die vond ik (zonder spoilers) niet helemaal passen in zijn rol.

Wat vond ik?

Ik ben onder de indruk. Na middelmatige films zoals Batman v Superman en Suicide Squad is DC helemaal terug. Wonder Woman is een solide origin story met een mooie boodschap. Liefde overwint alles. Helemaal in deze tijd kunnen we dat wel als extra herinnering gebruiken. Het verhaal was strak geschreven. Ondanks dat was de villain een beetje saai, maar dat is een veelvoorkomend probleem met superheldenfilms en kan ik daarom door de vingers zien.

Wat me vooral heel blij maakte was de humor. Waar Suicide Squad de plank qua one-liners nog wel eens missloeg, doet Wonder Woman dit eigenlijk nooit. Helemaal Diana en Steve zijn erg grappig samen. Een andeer, waarschijnlijk niet-bedoelde, grappige scene waren de stukje waar Nederlands gesproken werd. Het moet technisch gezien Vlaams zijn geweest, aangezien het in België afspeelde, maar het klonk meer als Duits. Dat die stukken gewoon ondertiteld waren zegt ook al wel genoeg. De bioscoopzaal lag dubbel om de belabberde uitspraak.

Misschien dat het verhaal van Wonder Woman een beetje vaag klinkt. Griekse goden? Eerste wereldoorlog? Een vrouw gemaakt van klei en tot leven gebracht door Zeus? In de film wordt echter alles logisch uitgelegd en is het (voor zo ver mogelijk) plausibel. Het is een absolute aanrader voor liefhebbers van actie/superhelden films, maar ook als je dat niet bent. Het is verfrissend om eindelijk eens een keer een vrouw in de hoofdrol te zien. Er zijn momenten in de film die rondweg gewoon inspirerend waren. Wonder Woman is de film waar we al jaren op wachten. Van mij krijgt de film in ieder geval een 8. Ik hoop van harte dat jullie hem ook een kans gaan geven.

Wonder Woman draait op dit moment in de bioscoop.